Вибір гуртків і секцій

Коли постає питання: «Який гурток чи секцію обрати?», впадає в око, що одні з них здавна вважаються «дівчачими», а інші – «хлопчачими». Більшість батьків / осіб, які їх замінюють зважають на це маркування і, наприклад, віддають дівчаток на бальні танці, малювання, музику, а хлопчиків – на футбол, шахи, бокс. Чому? Тому, що тут спрацьовують гендерні стереотипи. А що робити, коли, наприклад, донька хоче грати в хокей? Тут нічого дивного немає. І якщо дитина із задоволенням відвідує цю секцію, то батькам / особам, які їх замінюють треба підтримати дівчинку і переступити через свої стереотипи (якщо вони були щодо цієї ситуації). Завдяки хокею дівчинка буде в прекрасній фізичній формі, навчиться працювати в команді, самостійності. Та саме головне – життя дитини стане яскравішим, цікавішим, приноситиме радість і, якщо вона захоче, то й своє майбутнє зв’яже з цим видом спорту. До речі, жіночій хокей сьогодні набирає популярності, регулярно проводяться Чемпіонати світу з хокею серед жіночих команд (з 1990 року), він включений до Олімпійської програми (з 1998 року). Так само, якщо син, наприклад, зацікавиться «дівчачими» бальними танцями, то знову ж таки, батькам / особам, які їх замінюють це захоплення неодмінно треба підтримувати. Взагалі-то, хоч із хлопчиком, хоч із дівчинкою треба обговорювати їхні захоплення, переглядати відповідні фільми і мультфільми, читати літературу, цікавитися досягненнями чи труднощами, стосунками з іншими дітьми, тренером/-кою.



Зазвичай, дитині раннього та дошкільного віку важко визначитися, чим вона хоче займатися, бо через брак досвіду і знань вона ще не знає, що таке, наприклад, балет чи айкідо, і тому не розуміє, чи хоче відвідувати такі гуртки, секції. Можна переглянути відео, та краще і бажаніше походити на різні гуртки і секції. Адже саме розмаїтість дає дитині нагоду попробувати себе в різних областях, допомагає зрозуміти, що їй цікавіше і що виходить у неї найкраще. Якщо донька чи син отримує задоволення від якогось першого заняття, повторює зразу після нього чи через якийсь час (вже дома) будь-які елементи, говорить, що давно там не була / не був, то батькам / особам, які їх замінюють треба продовжити відвідування даного гуртка чи секції.

Наприклад, танці й хореографія розвивають правильну поставу, почуття ритму, допомагають позбавитися сором’язливості; музичні заняття – дрібну моторику, математичні здібності, почуття прекрасного, музичний слух; а будь-які спортивні заняття корисні для здоров’я, вони знімають психологічну напругу, вчать досягати мети, розвивають логічне й стратегічне мислення тощо. Отже відвідувати гуртки і секції корисно для гармонічного загального розвитку дитини, розвитку природних здібностей і талантів. В результаті це принесе дитині відчуття радості, захоплення і щастя.



Може бути інша ситуація. Частіше вона виникає, коли батьки / особи, які їх замінюють проєктують на дитину власні бажання, нереалізовані в дитинстві. Наприклад, записують доньку на балет, а сина на футбол тільки тому, що мама хотіла стати балериною, а тато любить дивитися ігри улюбленої футбольної команди. Це дуже неправильно. Спочатку дитина місяць-два наче із задоволенням відвідуватиме заняття, яке обрали для неї батьки / особи, які їх замінюють, а потім відмовиться туди ходити. І тоді батьки / особи, які їх замінюють починають говорити, що треба ще хоч трішки походити, що в неї все гарно виходить. Та чи виправдано це? Заняття повинні приносити радість, а не бути обтяжливою ношею. І, точно, користі вони ніякої не принесуть, а викликатимуть тільки образу, низьку самооцінку. Батькам / особам, які їх замінюють треба розуміти, що у дитини своє життя, а у них – своє.

Поради батькам / особам, які їх замінюють:

1. Орієнтуйтеся на інтерес, бажання, здібності, захоплення сина чи доньки.

2. Керуйтеся індивідуальним підходом та повагою до дитини, незалежно від того, хлопчик це чи дівчинка.
3. Ні в якому разі не звертайте увагу на «дівчаче» чи «хлопчаче» маркування того чи іншого гуртка.
4. Уважно спостерігайте за дитиною, щоб зрозуміти, що обрана секція чи гурток їй підходять.
5. Чітко розумійте, яку користь принесуть ті чи інші заняття. Тобто які специфічні навички і вміння вони будуть розвивати, формувати і виховувати у конкретної дитини.
6. Прислухатися до поради чеського мислителя Я. Коменського: «Діти охоче завжди чимось займаються. Це дуже корисно, а тому не тільки не слід цьому заважати, а потрібно дбати, щоб завжди у них було, що робити».
7. Обираючи «що робити» у вигляді гуртків і секцій, враховуйте гендерночутливий підхід.

Усі фото взяті з інтернет-джерел