Українські валькірії. Три історії про жінок, які не уявляють своє життя без мотоцикла

Жіночий мотоклуб Valkyries International Sisterhood з'явився в 2012-му. До нього входять дівчата не тільки з України, а й з інших країн. Для багатьох з них клуб - друга сім'я, де можна завжди знайти підтримку і розуміння від мотосестер.

Три українські мотоледі розповідають NV.ua, коли вперше сіли на мотоцикл, як навчилися розбиратися в болтах і гайках і діляться своїми мріями.

Анастасія Бронникова (Aziatka), президентка Valkyries International Sisterhood, художниця-декораторка

Перші мотоцикли

Я росла пацанкою: все дитинство - серед хлопчиків, грала в футбол, каталася на конях, багато їздила на велосипеді.

Коли мені виповнювалося 12, на день народження тато подарував мопед Верховина. На ньому відкатала свій перший сезон. Потім був мопед Карпати - його потрібно було розкрутити, щоб він завівся, в ньому було дві передачі і педалі. Одного разу я прив'язала двоколісний дачний візок до Карпат, посадила брата в нього і ми поїхали кататися. Напевно, відтоді у мами стійка неприязнь до мотоциклів.

В мої 15 брат привіз з Чехії мотоцикл Ява. На ньому проїздила два роки - в основному, це були виїзди по району, в шкільний двір до друзів, і назад в гараж. Найсмішніше, що ноги мої ще не діставали до землі, тому щоб рушити або зупинитися, обов'язково потрібен був бордюр. Тоді ж, напевно, зробила перший тюнінг: прилаштувала на сидіння овчинну шкурку. Після цього робила так практично на всіх своїх мотоциклах.

Потім, коли приїжджала в село до родичів, каталася там на мотоциклах Мінськ, ІЖ, Дніпро з коляскою. Правда, мотоцикли з колясками так до кінця і не освоїла - постійно здається, що я перевернуся на повороті.

Про любов до мотоциклів

Я люблю мотоцикли. Ось машини якось не сприймаю. Ну, машина та й машина - чотири колеса, навіть якщо вона дорога. Мотоцикл - це твій друг і товариш.

Остання моя поїздка в Одесу була дуже важкою: погана дорога, я зламалася. Сиділа в траві біля траси дві години і дивилася на мотоцикл, який не заводився. Але не злилася, ні. Я з ним розмовляла, пояснювала, що його полагоджу, що все буде добре, що ми ще поїздимо разом. Через два дні в Одесі мені його віддали вже в робочому стані.

Коли мій мотоцикл стояв на СТО, на ньому постійно сидів місцевий кіт. Мотоциклів було багато, але кіт вибрав саме мій - може, він його втішав.

Є така прикмета: ніколи не говорити поруч з мотоциклом про те, що збираєшся його продати. Він обов'язково після цього зламається. Мовляв, так не дістануся ж я нікому.

Про жіночий мотоклуб

Мотоклуб Валькірії був заснований в 2012-му - перший повноцінний жіночий мотоциклетний клуб в Україні. Хотілося згуртувати однодумиць навколо єдиних цілей.

Ми постійно комунікуємо одна з одною: по телефону, в месенджері, зустрічаємося, спілкуємося наживо. Ми - підтримка одна для одної, як сестри, як сім'я.

Як і у будь-якого мотоклубу, у Валькірій є свій клаб-хаус - клубний будинок, місце, де ми можемо збиратися разом, ну або кожна з нас може просто приїхати туди і відпочити від суєти. Зараз наш клаб-хаус розташований на лівому березі Києва. Раз на місяць ми збираємося великою тусовкою. Чоловіки [з чоловічих мотоклубів] приїжджають тільки на запрошення, і то, як правило, на вечірки: наприклад, День народження клубу. А всіх дівчат, ми завжди раді бачити у нас в гостях.

У нашому клубі є дівчата з декількох країн, але на їх жилетках написано: "Україна". Ми сумуємо одна за одною, тому намагаємося бачитися якомога частіше, а взагалі-то ми 24 години на добу на зв'язку.

Про плани

Моя мета - ввести Україну до складу Всесвітньої організації жіночих мотоклубів. Туди не так просто потрапити, тому що потрібно дотримуватися умови: наприклад, клубу має бути не менше десяти років, також потрібна певна кількість членів клубу на одній локації - тобто, в одному місті. У нас ще є час - в цьому році нам шість років. На десятий День народження якраз можна буде подавати заявку. У цій організації в принципі не так багато країн-учасниць - всього близько тридцяти. В основному, з Європи. Тому для України це було б свого роду проривом.

Крім того, зараз ми думаємо над запуском цілої лінійки взуття для жінок-мотоциклісток. Це буде гарне взуття - на підборах, наприклад, розписане, декороване вручну під рокерську і байкерське тематику. У нашому клубі багато талановитих і творчих дівчат, які можуть це робити.

Про мрії

Є у мене одна мрія: в глибокій старості виїхати на Кубу. Не знаю, чому саме туди - ніколи там не була, але ось хочу. Сидіти там з товстою смачною сигарою в одній руці і з келихом рому - в інший. Може, купити трайк і їздити по Кубі на трайку. Хоча, звідки там трайк, це ж Куба. Так і бути, в такому віці вже можна буде їздити на ретро-машині.

Леся Рибакова, психотерапевтка, Київ

Про те, звідки пристрасть до мотоциклів

Малою мене часто відвозили до бабусі в село. Всі дні безперервно я гралася у дворі, в якому мій дядько постійно ремонтував чергові мотоцикли. Ці детальки так привертали мою увагу, що кожен раз я щось крала у нього і отримувала покарання за це. Але не здавалася.

Одного разу він вирішив зі мною домовитися, що я сиджу тихо, деталі не краду, а він мене за це ввечері буде катати на мотоциклі. Мені сподобалася угода і я цілий день терпіла - не підходила до деталей, тільки нюхом вбирала чомусь такий п'янкий для мене аромат масла і бензину. Які ж це були довгі дні до вечора, коли він, мій дядько, саджав мене на свій мотоцикл попереду себе і ми мчали назустріч вітрам і мошкарі по селу. Ах! Тоді мені було років п'ять. Можна сказати, вже тоді я їздила "першим номером" - маленька, але ділова. Мені подобався шум мотора, швидкість, запах масла і бензину. Сучасні мотоцикли так вже не пахнуть.

Все тривало доти, поки я не побачила, що мій дядько возить не тільки мене, а й свою дівчину - приревнувала мотоцикл до неї і відмовила в компанії назавжди.

У підлітковому віці, це десь у 14-15 років, в тому ж селі, у мене з'явилися дружки з мотоциклами. Тоді вони навчили мене водити Яву. І я вся така в шльопанцях і без екіпіровки ганяла по селах, зчісуючи лікті про паркани і розбиваючи ноги в кров об лапку перемикання передач.

Одного разу я була з подругами на дискотеці в сусідньому селі. Зав'язалася бійка, моєму другові довелося покласти мотоцикл на асфальт і захищатися, а мені він кинув ключі і сказав від'їхати. Я ось досі не знаю, як я підняла Яву з асфальту, як її завела і як поїхала.

Про повернення до мрії

Вже коли виросла, влаштувала своє життя - і особисте, і бізнес, зловила себе на думці, що стало якось так нудно. Ось, все є, а все одно нудно. Тоді згадала ці відчуття з дитинства і стала думати про мотоцикл. Але в моєму оточенні не було нікого, хто б любив мотоцикли і їздив на них.

Одного разу на Хрещатику, прямо в центрі міста, десь у дворах побачила справжній "космічний корабель" - пізніше я дізналася, що це чудо техніки називається трайк. Тобто, триколісний мотоцикл.

Так ось, той трайк був явно зламаний, а біля нього стояла людина і намагалася його відремонтувати. Я знову ніби потрапила в своє маленьке дитинство: в пам'яті спливли картини розібраних мотоциклів, цей запах, вітер, мошки і я зважилася підійти. Не знала, з чого почати розмову, тому запитала, чи можу я чимось йому допомогти. Чоловік здивовано подивився на мене: я була в шовковому білому платті, на підборах, з дамською сумочкою і вся в хорошому настрої. Швидко оглянувши транспортний засіб, побачила трос, який стирчав з-під ручки газу.

Було очевидно, що у нього порвався трос газу. Він запитав: "А що робити?". Припустила, що цей трос потрібно або замінити, або спробувати підтягнути і закріпити, щоб доїхати в гараж і все одно міняти. Він почав розпитувати, які ще варіанти я можу запропонувати, ну, я видала, що можна, звичайно, спробувати спаяти цю штуку. Ми почали сміятися, він уточнив, чи є у мене паяльник. Я сказала, що зараз подивлюся, і висипала весь вміст своєї сумочки на заднє сидіння його трайка. Ні, кажу, паяльника у мене немає.

Потім прийшли, якісь люди, в результаті, все відремонтували. Чоловік запропонував проїхатися, додавши заїжджену фразу, що з усіма жінками, яких катає, він потім обов'язково одружиться. Я подумала: "Ну-ну, де це так просто зі мною одружилися?". Ну і, знаєте, обіцяти - не означає одружитися. І піднялася на шикарне сидіння. Ось тут і згадала це забуте відчуття: вітер в обличчя, швидкість і мошки. Після цієї зустрічі зрозуміла, що все-таки буду купувати собі мотоцикл.

З цією людиною потім зустрілися через років чотири на одному зі зльотів - у мене вже був свій байк.

Про перший мотоцикл

Моїм першим мотоциклом був Yamaha Virago. Здається, купила його в 2007-му. Це все було досить складно: не було ні підтримки, ні близьких людей, у яких можна було б спитати поради. Була організація МотоHelp, вони проконсультували мене щодо вибору мотоцикла і екіпіровки. Моєму синові на той момент було шість. Як мені тоді це вдалося? Взагалі зараз не розумію.

Потім я народила другу дитину, продала перший мотоцикл, потім знову купила [байк] - точно такий же, як перший. Знову намагалася кататися. Поєднувати мотоцикл з маленькою дитиною виявилося досить складним завданням. Крім цього у мене було дві роботи. Тому і другий мотоцикл я теж з часом продала.

У минулому сезоні купила свій третій мотоцикл - Honda Steed - і вирішила: ні за що з ним не розлучуся. Він мені подобається: маленький, зручний, комфортний. Добре поводиться на дорозі і повністю мене влаштовує.

Близькі й зараз реагують досить емоційно: багато крутять біля скроні і кажуть, що у мене не всі вдома. Я відповідаю, мовляв, ну нарешті ви це побачили. У мене не всі вдома, так, і я люблю цей стан. Деякі захоплюються і просять покатати, звичайно, але я нікого не катаю - поки що їжджу одна.

Моєю найдивнішою поїздкою, мабуть, був виїзд на мотозліт в Одесу на осіннє Гоблін-шоу. Я дуже хотіла поїхати з іншими мотоциклістами, а вони мене всіляко відмовляли. Говорили, що це поки що не для мене. Я тоді тільки-тільки почала їздити, була осінь, досить прохолодно, їхати потрібно було вночі. Але я не здалася - доїхала туди і назад без особливих пригод. Це був взагалі мій перший виїзд, і відразу досить далеко. До цієї поїздки я всього кілька разів проїхалася на мотоциклі десь по гаражних дорогах.

Звичайно, я думаю, що всі мої найцікавіші і найтриваліші поїздки ще попереду - йду до своєї мети повільно, тому що пам'ятаю, що у мене є сім'я, діти. Я нікуди не поспішаю.

Про жіночий мотоклуб

Про те, що бувають жіночі мотоклуби, я відразу і не знала. Хтось одного разу, років сто тому, мені сказав, що жіночих клубів бути не може, і я навіть не намагалася їх шукати - ну, не може, то й не може. А потім вирішила пошукати - відразу ж знайшла клуб Валькірії. Зрозуміла, що це - моє. Вже багато років я цікавлюся міфологією вікінгів. Мене ця назва просто потягнула за собою - я відразу ж передзвонила президентці мотоклубу, сказала, що хочу зустрітися.

Першу [клубну] жилетку отримала майже відразу. Перша жилетка значить, що я ще не членкиня клубу, але вже можу з ними бути, я ніби близька до цього клубу. Жилет з другою нашивкою - яка означає, що я вже кандидатка в повноправні членкині клубу - в травні цього року. Цей день для мене був дуже пам'ятним. Але тут немає якогось обов'язкового "випробувального терміну" - у кожної все по-різному відбувається. Якщо люди є членкинями клубу, самі не розуміючи, навіщо, можна роками ходити з першою нашивкою і не прогресувати.

У клубі, звичайно, трохи складно для мене, тому що я - одинак. Клубна тусовка - це свої внутрішні правила, приблизно як у кожної сім'ї. Для мене ж важливо, насамперед, розуміти, навіщо я це роблю, для чого це все. Я на самому початку озвучила [в клубі] свою позицію, що для мене важливі не статус і не крутість. Важливо, що ми [з іншими членкинями клубу] можемо бути корисними одна одній. Мені ж хочеться, щоб клуб розвивався, щоб він розквітав.

Чоловічі клуби [в Україні] нам або допомагають, або тримають нейтралітет. Але був випадок у Польщі, коли я почула: "Йди, жінко, я не буду з тобою спілкуватися, я не знаю твоїх нашивок". Для мене це дзвіночок, що такий клуб сам себе не поважає, і цей чоловік теж сам себе не поважає. Таке ставлення - недоречне.

Про свободу

Мотоцикл для мене - символ моєї волі. Коли я їду, в світі не існує більше нікого і нічого крім мене, мотоцикла і дороги. Це мій любовний трикутник, в якому я для себе чудова. Це відпочинок від всіх і себе, тобто, від своїх думок. Це оновлення себе. Я пізнаю себе заново у кожній наступній поїздці. Мотоцикл і поїздки на ньому зближують з іншими людьми. Це нові місця і нові цікаві знайомства.

Я не знаю, як точно описати цю магію, але в середовищі байкерів якось відточується правда, чи що. Відпадає все зайве, все несправжнє.

Альона Пухова, флористка, Київ

Про те, як потрапила в мототусовку

У 2004 році зі мною працював хлопець, у якого був мотоцикл. Тоді я й познайомилася з мотоциклетною тусовкою вперше. Він мені допоміг зареєструватися на популярному тоді форумі moto.kiev.ua. На цьому сайті я там роззнайомилася з людьми. Каталася другим номером десь рік. Перед цим купила собі екіпіровку.

До цього моє життя ніколи не було пов'язане з технікою, і, тим більше, з мотоциклами - я працювала флористкою. Так, я знала, що у мотоцикла є два колеса, є кермо, і що я вся така красива їжджу на ньому ззаду.

Потім знайомий покликав мене працювати в свій салон, продавати мотоциклетну екіпіровку там. Мотивував тим, що красива дівчина повинна залучати більше клієнтів - 98% клієнтів салону становили чоловіки. На той момент я якраз звільнилася з попереднього місця роботи, тому погодилася на такий експеримент.

Досить швидко розібралася, що таке шоломи, які марки найкращі. До мене постійно заїжджали на каву знайомі, і я примудрялася їм регулярно щось продавати. Казала: "Ну, просто примір цю куртку, хоч подивитися. Ой, вона на тобі так гарно сидить, всі дівчата будуть твоїми!".

Пропрацювала так десь місяць і зрозуміла, що екіпіровку продавати мені не цікаво, плюс - маленька процентна ставка від продажів, і я вирішила продавати мотоцикли. Це сподобалося мені набагато більше. Я виробила свою стратегію: змушувала всіх покупців байків придбати екіпіровку відразу ж. Не віддавала ключі від мотоцикла, поки не купували у мене захист. У мене такий принцип - завжди їжджу в екіпіровці сама, дуже за це борюся, привчаю інших. Є один знайомий, якого я змусила придбати екіпіровку разом з мотоциклом, він проїхав не дуже багато, потрапив в аварію. Екіпірування його врятувало - не було жодного перелому. До цього дня, коли бачить мене, називає жінкою, яка врятувала йому життя.

Після салону мене забрали на станцію працювати адміністраторкою. У мене був дуже серйозний конфлікт з механіками. Мене запитували, чия я коханка і як туди потрапила. В один день не вийшов на роботу майстер-приймальник. Тоді прийшов начальник і сказав мені: "Альона, з сьогоднішнього дня ти - майстер-приймальник".

Стан був незрозумілий: до тебе приїжджає людина і каже, що у нього тут дзижчить, там торохтить, а ось там - хитається, і йому треба це полагодити. Я повинна сісти на мотоцикл, заїхати на ньому на станцію і вручити механікам листочок, де технічною мовою написано, що потрібно зробити: балансування колеса, перевірка троса такого-то, ремонт гайки такий-то.

Про перший мотоцикл

Я зрозуміла, що нічого взагалі не знаю в мотоциклах і не розумію, з чого вони складаються. Єдиний вихід, який для себе придумала: купила мотоцикл собі. Був листопад місяць, попереду - ціла зима. Я запрошувала механіка і вечорами він вчив мене розбирати і збирати байк - тикав пальцем в деталі і пояснював, як що працює. Так за зиму я його розібрала і зібрала. При цьому тривалий час всі продовжували мені говорити, що мені це не потрібно, не моє, мені б вдома сидіти, шкарпетки прати і борщ варити.

Через кілька років з цієї роботи я пішла в декрет. На мотоциклі в останній раз їхала місяці на п'ятому чи шостому. Ми з чоловіком поїхали в Умань подивитися парк, а потім поїхали в Одесу - мовляв, та скільки там до неї залишилося. На зворотній дорозі я зрозуміла, що мені дуже незручно їхати в скоцюрблений позі на спортивному мотоциклі. Потім, звичайно, не їздила, мотоцикл продала.

Три роки тому я розлучилася, у мене була жахлива депресія, і я зрозуміла, що єдиний засіб, щоб з неї вийти - знову купити мотоцикл. Він мене витягнув. Все, на що мене вистачало - китайський 200-кубовий стріт, який мене постійно підставляв і не хотів їхати. Але я об'їздила на ньому дуже багато, на ньому ж потрапила в першу і поки що єдину аварію - перегрівся, зловила клин двигуна і впала на коліно і на стегно. На стегні з'явилося нова татуювання, щоб прикрити шрами, а коліно заживає досі, ось вже два роки. Це був єдиний день, коли я чомусь виїхала без наколінників.

Про поїздки

Мотоцикли в мототусовці вибирають не за пафосом і красою, а за внутрішнім станом - відповідає він тобі чи ні. Ми з ними ріднимося, у мотоциклів є імена, я знаю людей, які на Новий рік приходять випити біля свого мотоцикла келих шампанського - це ніби наші діти, наші близькі, наша сім'я і друзі.

Я досить довго, майже півтора року, шукала собі конкретний мотоцикл - Suzuki Sv 650. І ось, мої друзі пригнали його для мене з Італії - такий, як я хотіла. Саме того року випуску, саме такого кольору, як я собі думала - хоч і розуміла, що колір - не найголовніший критерій. Після серйозної травми руки мені заборонили їздити якийсь час, тому що рука перестала працювати як раніше і погано тримала газ. Але я поїхала. Якимось чином примудрилася наїздити 12 тис км.

Через травми також довелося кинути роботу флористкою. Я іноді займаюся цим, але як фрілансерка, зі старими перевіреними клієнтами/-ками. Це складно, тому що флористи/-ки не працюють сидячи, а постійно стояти нелегко з моїм травмованим коліном. Пішла в індустрію краси - читаю тренінги про те, як успішно продати косметичні засоби для догляду за собою. Я багато пропрацювала в продажах, тому це моя стихія.

Зазвичай мене заспокоюють дві речі: мотоцикл і вода. Тому я виїжджаю до води. Можу встати вранці, вирішити, що сьогодні хочу поснідати яєчнею в Переяславі, і поїхати в Переяслав. Зараз їжджу багато. У теплу пору року дочка в таборах або у бабусь-дідусів, тому у мене є час для себе.

Про жіночий мотоклуб

Одночасно з покупкою мотоцикла я зустріла Анастасію Броннікову, яка привела мене в жіночий мотоклуб. Ніхто не наполягав на моєму вступі в клуб, просто запросили потусити з ними. Мені дуже сподобалося. І ось, настільки близькі мені, як сестри, ми досі одна одну так і називаємо. Там мене навчили їздити в колоні, вести колону, закривати колону. Тепер я все це вмію і можу пояснювати правила поведінки на трасі іншим мотоциклісткам.

Періодично допомагаю Мотохелпу. Іноді переказую їм гроші, а якщо бачу якусь аварію, завжди зупиняюся - намагаюся робити, що можу. Нещодавно керівник Мотохелпу виклав у своєму Фейсбуці статтю про роботу волонтерів, які виїжджають на ДТП зі смертельними наслідками. Це важко психологічно, тому що часто загиблими виявляються твої знайомі або друзі. Я вирішила, що хочу допомагати в телефонному режимі як операторка - приймати дзвінки, відповідати на запитання, координувати роботу інших. Мені видали телефон і я ще поки що перебуваю в такому навчальному режимі.

Я - людина, що захоплюється, тому все, що мене цікавить, вивчаю до найменших деталей, заглиблююсь туди, пірнаю з головою. На моє життя дуже вплинули батько і молодша сестра. Батько завжди говорив, що потрібно бути найкращим у тому, за що берешся, або не берися за цю справу взагалі.

З сестрою ж ми в дитинстві танцювали в ансамблі, їздили по фестивалях і конкурсах. Дуже хотіли потрапити до еліти українського народного танцю - в Ансамбль імені Вірського. Ми вирішили вступити до школи при ансамблі. Напередодні перед пробами, які повинні були визначити наше майбутнє в танцях, вона сказала: "Завтра потрібно викластися на сто відсотків. Потрібно бути або професійною танцюристкою - найращою серед найкращих - або не танцювати взагалі. Краще не танцювати взагалі, ніж стояти на сцені в третьому ряду, на задвірках і махати квіточкою".

Ця думка мене настільки вразила. Я вирішила, що у мене немає даних для того, щоб стати найкращою танцівницею, а квіточкою я і правда махати не хочу. І не пішла на ті проби. У підсумку, все життя я махаю квітами - вважаюся досить непоганою флористкою і можу зробити букет з усього, що завгодно. Думаю, що з мотоциклетних гайок теж змогла б.