Стосунки без насильства. В чому різниця між аб’юзером і кривдником та як самому не стати таким





Як розпізнати, чи ваша власна поведінка є токсичною і неприйнятною по відношенню до оточуючих, за якими ознаками зрозуміти, чи вчиняєте ви домашнє насильство по відношенню до своїх близьких, та що робити у разі, якщо ви вже усвідомили таку проблему, пояснює психологиня Оксана Степанюк.


Насильство і аб’юз — це одне і те ж саме?

Слово “аб’юзер” сьогодні — дуже популярне і дуже часто його використовують в неправильному контексті. Насправді ж, дуже часто аб’юзер усвідомлює, що він робить.

Проте є й інше слово для позначення людини, яка вчиняє насильство по відношенню до інших. Це кривдник, також таких людей називають агресорами. Такі люди частіше діють навпаки — несвідомо.


Тобто можна сказати, що аб’юзер діє свідомо, а кривдник — ні?

Дії аб’юзера зазвичай більш цілеспрямовані. Він непогано розбирається у особливостях взаємодії людей між собою. І часто вчиняє такі дії для придушення волі жертви, для того, аби довести свою “вищість” перед іншою людиною.

Що ж стосується насильника або агресора — така людина своєю насильницькою поведінкою просто виражає агресію. Вона накопичується, потім відбувається вибух — насильство. І так по колу. Проте цілі придушити волю іншої людини агресор, він же кривдник, не має.

Суть в тому, що агресор може поводитися по-іншому. В нього є кілька варіантів реагування на поведінку інших людей. Аб’юзер по-іншому не може.


Чому люди стають аб’юзерами?

Як правило, причина — це дуже сильна емоційна травма, яку людина пережила в ранньому дитинстві. Як наслідок, така дитина не може сформувати здорові стосунки та прив’язаності в подальшому. З цього і витікає аб’юз. Працює це так: якщо людина підкоряється мені — я буду в безпеці, вона точно не нашкодить мені, адже слухається мене.


А насильниками?

Агресор — це рольова модель, в якій людина вчиняє насильницькі дії, коли не може отримати бажане іншими способами. Чому так відбувається? Бо часто в дитинстві дитина бачила, що так роблять мама з татом, наприклад. Також такий підхід діти можуть “піддивлятися” в фільмах, наприклад — тобто в масмедійній культурі.


Чи допоможе у випадку з аб’юзером конструктивна розмова?

Ні, бо ваш співрозмовник маніпулюватиме вами. Він зможе перекрутити все так, що винними в ситуації опинитеся ви.

Проте у випадку з кривдником зазвичай можна сказати: “Мені не подобається, як ти зі мною поводишся”, “Мені не комфортно” тощо, гупнути кулаком по столу. Це може дати якийсь результат. Звісно, не завжди, але нерідко така реакція допомагає. Ви кажете, що хотіли би припинити, і є шанси, що вас почують.

Звісно, все залежить від контексту та від ситуації. Сказати, що вам не комфортно, можна у випадку, якщо це психологічне насильство, наприклад. Але якщо йдеться про фізичне або сексуальне насильство — звісно, слова тут не допоможуть. Тільки максимальна оборона.


За якими маркерами можна зрозуміти, що я поводжуся некоректно по відношенню до своїх близьких?

Один з таких маркерів — всі ваші стосунки, незалежно від того, скільки вони тривали, закінчуються приблизно однаково, ви чуєте схожі фрази від інших людей тощо.

Ще один маркер, який вказує, що ви поводитесь не дуже коректно: різні люди реагують однаково або схожим чином на якісь ваші прояви, і в партнерських, і в дружніх стосунках.

Також зверніть увагу на свою реакцію тоді, коли в стосунках все йде не так, як вам хотілося би — чи не виникає у вас бажання накричати на іншу людину, грюкнути кулаком, принизити її або вдарити.

Згадайте, чи не чули ви, що не чуєте інших. Проаналізуйте свої реакції на те, як сприймаєте відмову від інших людей. Подумайте, чи легко вам відпустити ситуацію, якщо ви посварилися з іншою людиною і вважаєте, що ця людина була не права.

Стосунки з партнерами можуть бути і довготривалими, і короткими, а от стосунки з друзями зазвичай — більш тривалі. Тут маркером може бути те, що ваші друзі періодично роблять паузу і віддаляються від вас на якийсь час.


Куди я можу звернутися по допомогу?

Якщо ви опинилися в складних життєвих обставинах, потребуєте підтримки, допомоги, або ж вам потрібна консультація, ви можете звернутися до:

- місцевого управління у справах сім’ї та молоді або до центру соціально-психологічної допомоги;

- центру соціальних служб для сім’ї, дітей та молоді.


Крім того, ви можете зателефонувати на на Національну “гарячу” лінію з питань запобігання насильству в сім’ї, торгівлі людьми та гендерної дискримінації за номерами телефонів: 116 123 (безкоштовно з мобільних телефонів) або O 8OO 5OO 335 (безкоштовно зі стаціонарних та мобільних телефонів).

На Національній “гарячій” лінії з питань запобігання насильству в сім’ї, торгівлі людьми та гендерної дискримінації можна отримати загальну інформацію щодо проблеми насильства у суспільстві та дізнатися про шляхи захисту своїх прав. Також — отримати фахову соціально-психологічну, юридичну та інформаційну підтримку. На гарячій лінії вам також можуть надати номери центрів соціальних служб для сім’ї, дітей та молоді, служб у справах дітей та громадських організацій, які надають допомогу постраждалим від домашнього насильства.

“Гаряча” лінія обслуговується Центром Ла Страда-Україна, вона безкоштовна та конфіденційна.

Джерело