Підручники в Україні мають стати чимось більшим. Що варто змінити





Чому слід впровадити електронні додатки


Кінець травня, Верховна Рада, Комітетські слухання. Зала переповнена народними депутатами, експертами з питань освіти, представниками громадських організацій, видавництв, які говорять про одне — якість підручників для Нової української школи. Тоді, на слуханнях були затверджені рекомендації, якими передбачено запровадження електронних додатків до паперових підручників.

Тож, парламентарі разом з експертами взялися за доопрацювання до другого читання проєкту закону «Про внесення змін до закону України „Про освіту“ щодо вдосконалення науково-методичного забезпечення освіти та якості навчальної літератури».

Ця робоча група, зокрема, запропонувала нарешті визначення поняття «підручник», а саме: «Підручник — це вид навчальної літератури, що містить систематизований виклад навчального матеріалу та завдання для досягнення результатів навчання відповідно до модельної та/ або навчальної програми (програм), складовою якого є інтерактивний електронний додаток, вимоги до виготовлення якого встановлює центральний орган виконавчої влади у сфері освіти і науки».

Тобто, підручник, за цим визначенням, не тільки про паперову версію.

За цими напрацюваннями, на початку 2023 року, всі діти та вчителі мали б змогу користуватися не тільки паперовими підручниками, а ще й електронними додатками (презентаціями, застосунками, навчальними іграми, інтерактивними тестами тощо).

Тобто електронні додатки у такому разі стануть обов’язковими для підручників, що братимуть участь у конкурсі починаючи з 2023 року (конкурс підручників для 7 класу) і, відповідно, фінансуватимуться у 2024 році.

Чому впровадження електронних додатків настільки важливе?

По-перше, електронні додатки — це нова сучасна форма подання інформації, яка у поєднанні з класичною, зробить навчання ефективнішим та цікавішим.

Гаджет в руках дитини стане корисним, адже він надасть можливості використовувати в навчальному процесі аудіовізуальні засоби.

По-друге, електронний додаток надасть змогу використовувати методичні прийоми, які неможливо застосувати з паперовим підручником (аудіо, відео, анімація тощо), розширить кількість навчальної інформації, яку можна використовувати.

По-третє, в умовах пандемії користування електронним додатком, а не паперовим підручником зменшує кількість фізичних контактів між людьми та надасть змогу зробити дистанційне навчання набагато ефективнішим.

Крім цих переваг слід назвати й такі:

Контроль якості освіти. Робота з електронними додатками в короткій перспективі надасть змогу проводити якісну багатовимірну аналітику навчального процесу і результатів навчання.

Підвищує доступність освіти. Електронні додатки зроблять доступнішим навчання для дітей з особливими освітніми потребами, тим, хто навчається вдома, дітям з окупованих територій, що не мають можливості фізично навчатися в українських школах.

Ну і найголовніше, електронні додатки — це про осучаснення освіти, коли вчитель отримує можливість зробити навчання ще якісним та цікавим для учнів. Чи не про таку освіту ми мріяли та побажали б своїм дітям?

Вікторія Войціцька. Голова правління спілки «Національна Освітня Асоціація»

Джерело