Перші кроки кампанії «Україна без сексизму»




Всеукраїнська кампанія «Україна без сексизму» розпочалася у вересні цього року.  Ідея акції виникла у ГO Ліга захисту прав жінок “Гармонія рівних” після отримання результатів експертного опитування, коли фахівці і фіхівчині виявили, що рівень сексизму й мізогінії в Україні сягає в 7,1 балів за десятибальною шкалою.


- Ми хочемо суттєво зменшити кількість сексистського контенту у візуальній рекламі, ЗМІ, заявах публічних осіб, долучити якомога більшу кількість людей до боротьби з цим ганебним явищем та розкрити перед ними суть проблеми. Також прагнемо змусити органи державної влади адекватно реагувати на факти сексизму, - розповідає координаторка проекту «Україна без сексизму» Юлія Макарова.

Для того щоб створити потужну платформу у боротьбі із сексистською рекламою, членкині організації формують мережу антисексистських інспекторів/-ок по всій Україні. Жителі і жительки населених пунктів у власному регіоні відслідковують прояви сексизму й повідомляють про них до Ліги захисту прав жінок.



- Ми не лише оприлюднюємо ці ганебні факти, але й надаємо відповідну юридичну підтримку, щоб кожен факт мав свої правові наслідки. Зокрема ми звертаємося до уповноважених державних установ Держпродспоживслужби та Індустріального гендерного комітету з питань реклами, - розповідає  Юлія Макарова.

На сьогодні громадська організація налічує більше 50 інспекторів та інспекторок з різних куточків України, зокрема Львова, Одеси, Закарпаття, Миколаєва, Дніпра. Однак до кампанії долучилося значно більше людей - це друзі, родичі та знайомі інспекторів/-ок, які також включаються в пошук сексистської реклами.



У рамках кампанії представниці ГО проводять зустрічі зі студентством, учнівством, активістами і активістками та розповідають про проблеми сексизму та гендерної нерівності. А щоб залучити до акції активних користувачів/-ок соціальних мереж, запустили флешмоб в інтернеті.

На сьогодні до різних органів державної влади було подано вже 65 звернень. Відповіді на більшу частину заяв організація ще очікує, однак є й перші позитивні результати. Наприклад, Держпродспоживслужба Житомирської області оштрафувала підприємство, яке розмістило принизливу для жінок зовнішню рекламу в місті.

- Щоб долучитися до кампанії «Україна без сексизму», варто лише зайти на сторінку Ліги захисту прав жінок «Гармонія рівних» в мережі Facebook, заповнити форму учасника/-ці акції та завантажити інформацію, яка підтверджує факти сексизму. Це може бути фото, відео, “скан” документу чи інша інформація. Також ці дані можна надіслати на нашу електронну пошту, -  розповідає Юлія Макарова.



Юлія наголошує, що у листі потрібно вказувати якомога більше інформації, зокрема адресу, за якою зафіксовано факт сексизму, дату, прізвище, ім’я та статус особи, яка допустила сексистське висловлювання, назву ЗМІ й хоча б приблизний час, коли сексистський сюжет з’явився в ефірі.

- Помітити сексизм в рекламі можна за 4 характерними ознаками. Оголення тіла жінки/чоловіка у візуальних зображеннях, де образи не мають жодного стосунку до рекламованого товару. Трактування жінки як об’єкту, яким можна розпоряджатися. Наголошення на домінуванні чоловіка над жінкою та навпаки. Відтворення гендерних стереотипів – «жінка-домогосподарка», «берегиня домашнього вогнища», «людина, у якої відсутня логіка», «жінка не для праці, а для краси», «чоловік – живий гаманець», «чоловік – голова сім’ї» тощо, -  розповідає Юлія Макарова.



Громадська  організація планує розширити мережу антисексистських інспекторів і інспекторок на усі регіони України. Також на часі підписання з представниками/-ями ЗМІ й рекламодавцями меморандума про співпрацю, в рамках якого відслідковуватимуть сексистський контент в пресі та в рекламній продукції.

(wrpl.project@gmail.com або за електронною формою)

Аліна Курлович, власна кореспондентка ГІАЦ “КРОНА”