Гендерночутливі іграшки

Сім’ї, в яких народилося немовля, стають багато в чому схожі. Наприклад, в них обов’язково з’являється головний і невід’ємний атрибут дитинства – іграшки. І саме вони нам одразу підказують, хто ними грається – хлопчик чи дівчинка. За допомогою дитячих іграшок батьки / особи, які їх замінюють, рідні, близькі вчать дітей «бути» хлопчиком чи дівчинкою. У ранньому дитинстві, незалежно від статі, усі діти з однаковим завзяттям граються і лялькою, і машинкою, і посудом. Та трохи згодом маленькі півтора-дворічні хлопчики і дівчатка помічають, що такий прекрасний, гармонійний світ починає ділитися на дві протилежні половинки. І чомусь хлопчикам частіше купляють одні іграшки, а дівчаткам – інші.



Ось, наприклад, дві маленькі дівчинки біля будинку граються з ляльками; а он, трохи далі хлопчики грають у м’яч; а ось з автобуса вийшло зовсім маленьке дівча з пухнастим зайчиком і гарною рожевою сумочкою, яка переливається і виблискує на сонці; а цей щасливий хлопчик «об’їздив» своєю машиною з пультом керування усі закутки великого двору...

Дорослі часто мімікою, жестами, позитивними коментарями схвалюють те, що роблять діти, позитивно ставляться до поділу іграшок на «дівчачі» і «хлопчачі». Діти ж, які мають багато каналів сприйняття реальності, здається, нічого не бачать і не чують, але насправді все помічають, прекрасно відчувають, запам’ятовують, копіюють і наслідують.

«Хлопчачі» і «дівчачі» іграшки – це категорії, які створили люди. Іграшки для «дівчаток», зазвичай, більш однотипні, рожево-білі, їх використання є статичним, ними взагалі часто можна гратися, не виходячи за межі приміщення. Іграшки для «хлопців» розфарбовані у різноманітні кольори, а гра з ними вимагає більше простору, рухливості, винахідливості та логічного мислення.



Що ж станеться, якщо діти будуть грати гендерномаркованими іграшками? У дівчаток сформуються такі риси, як емоційність, але в той же час – пасивність, вони набудуть гендерних стереотипів, переконань, що догляд за господарством, піклування за дітьми – це жіноча справа. У хлопчиків, навпаки, буде формуватися активність, допитливість, орієнтація на розумову працю і соціальний успіх. Така поведінка постійно підтримується, заохочується, пропонується батькам / особам, які їх замінюють як єдино правильна, тому у хлопчиків десь «зникає» та ж емоційність, чутливість, а у дівчаток поступово «втрачається» активність, сила, прагнення до успіху.

Отже, знову усе залежить від дорослих... Тому важливо, щоб дитина, приміряла на себе різні ролі. Якщо дитина хоче будувати – нехай будує і розвиває творче мислення, комбінаторику, просторову уяву, тактильне сприйняття предметів. Хоче створювати прикраси – чудово – почуття прекрасного потрібно усім, та ще й розвивається усидливість та дрібна моторика. Обслуговувати себе у побуті та нести відповідальність допоможуть іграшки, які зображують речі із повсякденного життя. Здавалося б, набір «Валіза для юної леді», ну, точно вже тільки для дівчаток. Але цей набір можна купити і хлопчику, пояснивши, що бути охайними і слідкувати за своїм зовнішнім виглядом потрібно усім.

Поради батькам / особам, які їх замінюють.

1. Пояснюйте своїй дитині, що вона унікальна особистість, яка може мати «свої» риси характеру, інтереси, бажання.

2. Прислухайтеся до бажань дитини і створюйте для неї більше можливостей.
3. Купуйте ті іграшки, які подобаються дитині, або принаймні обговорюйте з нею це питання.
4. Сприймайте будь-яку іграшку як гендернонейтральну (не прив’язану до статі).
5. У першу чергу думайте про те, як іграшка може задовольнити інтереси і розкрити таланти вашої дитини, розвинути її особистісні риси й якості, чогось навчити.
6. Будьте готовими позбуватися власних гендерних стереотипів.
7. Грайте разом із дитиною у будь-які іграшки, адже гра – це завжди захопливо!

Усі фото взяті з інтернет-джерел