Хто (по)турбується? Дитсадки в контексті гендерної нерівності


Чим для вас є дитсадок? Спогадом із дитинства? Можливістю залишити дитину і вийти на роботу? Чи місцем, де ви працюєте щодня? Так чи інакше – дитсадок присутній у житті майже кожної людини.

Команда дослідниць, які хотіли б почати розмову про проблеми українських дитсадків і їхній вплив на життя жінок, весь 2020 рік розбиралася в українській системі дошкільної освіти, законодавстві та статистичних даних, читали дослідження про вплив дитсадків на становище жінок та гендерну нерівність. Провели онлайн опитування майже півтори тисячі молодих матерів та понад 5 000 працівниць комунальних дитсадків і записали понад 30 годин розмов із ними.

А тепер вони готові розказати вам найважливіше – про українські дитсадки. Команда дослідниць пропонує уявити себе ненадовго в ролі виховательок і матерів – пройти для цього невеликі тестові завдання, щоби краще зрозуміти клубок проблем, з якими їм живеться.

Докладніше



ЗМІСТ ТА ЕТАПИ ДОСЛІДЖЕННЯ ДИТСАДКІВ У КОНТЕКСТІ ГЕНДЕРНОЇ НЕРІВНОСТІ

У рамках дослідження вивчено структурні умови та практики функціонування комунальної інфраструктури догляду за дітьми дошкільного віку в контексті гендерної нерівності та економіки піклування. Структурні умови створені законодавчими та соціокультурними регуляторами, а практики представлені повсякденними, рутинними аспектами функціонування дитсадків.

На першому етапі дослідження проаналізовано чинне законодавство та наявні статистичні дані щодо функціонування системи дошкільної освіти в Україні.

На другому етапі опитано матерів, чиї діти відвідують комунальні дитсадки, та працівниць таких дитсадків (виховательок, помічниць виховательок, методисток, завідувачок тощо). Дослідження сфокусоване на жінках з огляду на методологію дослідження та практичні виклики його організації. По-перше, в основі дослідження — феміністський підхід, що передбачає фокусування на досвіді жінок. По-друге, сфера оплачуваної та неоплачуваної праці по догляду за дітьми дошкільного віку є надзвичайно гендерованою. Так, за даними державної статистики у 2019 серед технічного персоналу дитсадків було 82% жінок, а серед педагогічного персоналу — 99%16.

Відповідальність за догляд за дітьми дошкільного віку та конфлікт між професійними та сімейними обов’язками також є більш типовими для жінок, зважаючи на розподіл гендерних ролей у сучасних українських сім’ях. Специфіка такого досвіду вимагає окремого дослідницького підходу та конструкції питань.

Дутчак Оксана, Стрельник Олена, Ткаліч Олена